19 Dec - 22 Dec 2014 Gwalior

The Gibraltar of India…
Matt: Exploring India's second-largest hilltop fort, which sprawls over a 3km-long impressive outcrop of sandstone, and peering down from the edge of a sheer-sided plateau onto the crowded streets of Gwalior, the third-most air-polluted city in the world, according to the WHO.





"The camera makes everyone a tourist in other people's reality,
and eventually in one's own."

Matt: Entering the mighty 15th-century fort, nicknamed "the pearl in the necklace of the castles of Hind", through its Gwalior Gate without meeting any resistance, marvelling at the ornate blue tilework of the Man Singh Palace (admission: INR 250.- or US$ 3.90 per person for non-Indian nationals, INR 10.- or US$ 0.20 per person for Indians), and empathising with the rock-cut Jain sculptures of "crossing makers" aka tirthankaras many of whom lost their faces and private parts when the iconoclastic Muslim invaders descended ISIL-like on Gwalior in 1527 CE.















Matt: Covering my head, removing my shoes, washing my feet, paying homage to the sixth nanak, Guru Har Gobind, and asking the friendly council of elders of the Sikh gurudwara Shri Data Bandi Chod Sahib to pose for a few relaxed impromptu portrait photos after the bountiful langar (an unending vegetarian river of rice, roti, daal, subji and achar).













“It’s one thing to make a picture of what a person looks like,
it’s another thing to make a portrait of who they are.” 


Matt: Wandering about the old town of Gwalior, chatting in its narrow backstreets with local folks of all walks of life, and meeting believers of diverse religions (Hindus, Muslims, Jains, Sikhs, Christians) but not one single agnostic.












“If your photographs aren’t good enough,
you’re not close enough.”


Matt: Wandering about the old town of Gwalior, noticing quite a few middle-aged Indian men with a glorious head of henna-dyed, near-fluorescent orange hair who do not want to go grey, and doing some research on the internet about the statistics for the modern Indian man: (i) he spends an average of 20 minutes in front of the mirror each morning, (ii) he consumes up to 25 pouches of gutka a day and (iii) he urinates c. 1.4 litre per day in public (about once every two to four hours); boy, oh boy!












“It is very, very easy not to be offended by a book.
You just have to shut it.” 


Matt: Taking a ramshackle big bus from Gwalior's incredibly filthy Interstate Bus Stand (decorated with flashy billboards about all sorts of colleges which would enable the diploma holders to do the Indian splits between stone age and space age, the gods willing) to Agra's likewise filthy Fort Bus Stand (125 km, 3 ¼ hours, INR 120.- or US$ 1.90) and flagging down a tuk-tuk for the short ride (c. 3 km, ¼ hour, INR 50.- or US$ 0.80) to my next guest house, the recommendable Tourists Rest House +915622463961 in Baluganj.

“I probably did too much thinking in India.
I blame it on the roads, for they were superb...”


"A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second." 


Waehrend viele Touristen eilig und hektisch von einer Sehenswuerdigkeit zur anderen hetzen, geniesse ich es, mich fuer laengere Zeit in einem bequemen Gaestehaus oder Hotel in irgendeinem interessanten Stadtviertel einer groesseren Stadt einzuquartieren, um dort die bunten Maerkte, lauten Kneipen und anderen sinnesfreudigen Etablissements ueber mehrere Tage und Wochen mehr oder weniger tiefgruendig zu erforschen. Manchmal besuche ich sogar ein ernsthaftes Museum, aber doch eher selten. Bildung bildet, so what? 
Beim Reisen kann ich es mir natuerlich nicht verkneifen, generalisierende Vergleiche zwischen den einzelnen Kulturen anzustellen: Vorurteile sind immerhin nuetzliche Vor-Urteile. Vor genau einem Jahr habe ich mehrere Monate in Kaohsiung auf Taiwan verbracht und jetzt schaue ich mir einige Staedte in Nordindien naeher an. Ganz klar, da gibt es viele interessante voelkerpsychologische Unterschiede:
(i) Wenn mir beispielsweise in Taiwan ein bestimmtes Essen in einem Gasthaus gut geschmeckt hat, bin ich ich manchmal am naechsten Tag gleich wieder hingegangen und habe dasselbe noch einmal bestellt, weil es doch so gut geschmeckt hatte, ohne jedoch vorher nach dem Preis zu fragen. Die obergescheiten Taiwanesen haben mir dann beim Bezahlen meistens einen viel guenstigeren Preis als am Vortag berechnet und mir haeufig einen discount von 10 - 20 % gewaehrt.
(ii) Hier in Indien ist es aber anders. Ich gehe in ein dhaba, bestelle etwas zu essen und es gelingt mir sogar, dem ewig klugscheissernden indischen Kellner klarzumachen, dass ich es nicht not spicy haben will. Das thali mit Reis und vier chapati schmeckt dann wirklich ganz hervorragend und kostet auch nur 50 Rupees. Also gehe ich am naechsten Tag wieder dorthin und bestelle dasselbe, ohne vorher nach dem Preis zu fragen. Bumms aus, was passiert? Der chara hat mich doch genau wiedererkannt, aber verlangt heute nun 90 Rupees von mir fuer ganz genau dasselbe Essen. Nach einigem hin und her gibt er schliesslich klein bei und ist mit 50 Rupees zufrieden: "Tank you, come again, Seirrr!" 
Soweit zu den kulturellen Unterschieden zwischen Chinesen und Indern. - Lernt andere Menschen zu verstehen: Mit welcher Absicht haben mir wohl die Taiwanesen einen discount gewaehrt und was denken die Inder von mir, wenn ich am naechsten Tag bereits wieder zu ihnen ins selbe Gasthaus komme?
From India, with Love!


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